Saturday, January 3, 2009

Awas dengan agenda Pakatan Rakyat pembangkang (PRP) menjurus kepada keharmonian negara


Soalan apakah negeri-negeri yang diperintah Pakatan Rakyat (PR) ketika ini berada dalam aman sentosa sudah menjadi popular di kalangan orang ramai terutama di Selangor, Perak, Pulau Pinang. Di Kelantan dan Kedah agak kurang sedikit menerima umpatan ramai kerana PAS masih boleh mengawal keadaan walaupun terpaksa bermuka-muka dalam isu hukum hudud dan qisas dalam mentadbir negeri masing-masing kerana takut jatuh ke tangan BN semula.
Paling jelas nampaknya, PR tidak memberi fokus kepada manifesto mereka ketika Pilihan Raya Umum Ke-12 tetapi memesongkan misi mereka kepada isu-isu melawan kandungan Perlembagaan Persekutuan dan membangkitkan isu yang boleh menimbulkan kemarahan orang Melayu dan melawan akta kanun tanah di bawah kuasa Kerajaan Pusat.

Dalam hal ini, ada juga isu yang BN sendiri bagaikan menyokong misi PR itu terutama dalam perkara penggunaan kereta nasional Proton Perdana V6 Executive sebagai kenderaan rasmi. Tetapi isu itu reda setelah didapati pihak yang menyelenggara kereta itu menjadi penyebab utama ianya diselenggarakan dengan kos yang begitu mahal.

Bagaimanapun ia satu hikmah di mana terbongkarnya satu sendiket pihak swasta ‘mengerjakan’ wang rakyat melalui perkhidmatannya yang melebihi batasan. Ia sekurang-kurangnya menyedarkan bahawa kerajaan tidak boleh lepas tangan dalam apa juga urusan dengan pihak kontraktor yang memberi khidmat kepada harta benda kerajaan.

Begitu pun keadannya, Kerajaan Peak terus mengsabotaj Proton Perdana V6 Excecutive menjadikan Toyota Camry 2.4 sebagai kenderaan rasmi Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri meskipun tindakan itu mendapat kritikan daripada pelbagai pihak.

Begitu juga dengan angkuhnya Kerajaan Perak meneruskan juga melanggar syarat Kanun Tanah Persekutuan dengan meluluskan pemberian tanah sebagai sengaja melawan kerajaan persekutuan. Semua ini memang merupakan satu agenda baru PR. Ia begitu jelas sekali.

Dari awal lagi, bila Selangor gah mengumumkan mahu menbesarkan ternakan babi dan menjadi pengeksport babi terbesar di rantau Asia ini, ia telah membangkitkan kemarahan orang Melayu yang telah menghulurkan tangan mereka memilih PKR. Sekarang, PAS pun tidak dapat mengelak diri daripada menyokong gerakan mempromosi penternakan babi di merata tempat.
Dalam pada orang Melayu yang rasa terhina dengan isu ternakan babi termasuk di Paya Mengkuang, Melaka, apakah di negeri-negeri lain memberi perhatian betapa sekarang ini penternak babi secara kecil-kecilan secara haram sudah mula membiak.

Umpamanya yang dimaklumkan oleh penduduk Muar, Johor perkara ini berlaku walaupun penduduk tempatan sudah membuat aduan kepada Majlis Perbandaran Muar yang tidak pun diambil tindakan lagi.

Itu di Muar, apa kata tempat-tempat lain yang belum ada yang menyebarkannya? Tumbuhan kecil-kecilan itu dikatakan sebagai usaha untuk bergabung dengan ternakan besar-besaran apabila ia dilaksanakan nanti. Tanpa sokongan penternakan kecil-kecilan, ternakan besar-besaran tidak akan menjadi. Kerajaan tempatan adalah pihak yang bertanggungjawab membantras pertumbuhan tidak sihat ini daripada terus merebak.

Begitulah juga dengan tindakan kerajaan Perak dan Pulau Pinang yang sudah mula menceroboh papan tanda jalan dengan pelbagai bahasa sebagai menghina Bahasa Melayu yang menjadi antara agenda pembangkang menggugat Perlembagaan Persekutuan di mana Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi negara ini.

Pelbagai cubaan dari pihak pembangkang untuk menggugat kerajaan termasuk bersekutu dengan Barisan Bertindak Hak Hindu (HINDRAF), Majlis Peguam dan yang terbaharu, Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT) telah digalakkan membuat kecoh atau berarak untuk menarik perhatian rakyat.

Walaupun kerajaan telah mengharamkan pertubuhan yang semakin aggresif seperti HINDRAF umpamanya, tetapi pertubuhan-pertubuhan seumpamanya akan terus tumbuh untuk melawan kerajaan bagi memberi sokongan kepada pembangkang untuk melemahkan kerajaan.

Ini telah memaksa Majlis Permuafakatan Ummah (PEWARIS), Teras Pengupayaan Melayu (TERAS), PERKASA, GAPENA dan macam-macam lagi pertubuhan Melayu bangkit untuk menentang. Namun suara mereka amat kecil jika dibandingkan dengan suara mereka yang lebih mendapat tempat di media aliran perdana.

Dalam pada itu, orang Melayu sendiri yang berpengaruh seperti Datuk Zaid Ibrahim, Capt (B) Zahar, PAS sendiri diantaranya yang bagaikan terheret sama dalam membantu sasaran pembangkang melaksanakan misi mereka melawan kerajaan. Mereka sanggup menjadi pembelot, pengkhianat bangsa hanya dek kerana mereka disambut untuk bersama PR melaksanakan agenda mereka.

Di mana agenda PR untuk membela rakyat yang digemburkan untuk menjadi kerajaan berhemah yang kononnya lebih adil dan lebih baik dari BN? Cubaan mereka yang tidak lagi menggambarkan satu kepimpinan berhemah tetapi lebih kepada merosakkan imej negara, maruah bangsa dan menjejaskan keharmonian dan kemakmuran negara yang kita kecap selama ini semakin menjadi-jadi.

Apakah rakyat masih bersedia untuk membenarkan PR meneruskan agenda mereka yang hanya bertumpukan kepada kehancuran perpaduan, memperkosa hak-hak rakyat yang sebenarnya? Apakah rakyat sedar bahawa pakatan rakyat itu adalah satu pakatan jahat untuk membinasakan masa depan rakyat?

No comments:

Post a Comment