Saturday, January 3, 2009

Apakah keistimewaan pembangkang setelah menjadi kerajaan negeri ?


Kerapuhan pakatan rakyat di Selangor mulai nampak goyang dan goyah apabila berlaku ketidakpuasan hati di kalangan ahli dan pemimpin India yang cuba mengugut untuk keluar dari parti dan menubuhkan parti lain. Keegoan dan sombong bongkak Menteri Besar Selangor kian terserlah apabila gagal menyelesaikan isu dalaman yang mengheret sehingga ianya tersebar luas kepada awam.

Inilah yang dikatakan cakap tidak serupa bikin dan indah khabar dari rupa. Bercakap dan berjanji memang mudah tetapi untuk melaksanakannya adalah satu perkara yang berbeza. Apa yang dicakapakan sememangnya tidak akan semudah untuk menunaikan. Inilah berlaku di negeri Selangor setelah hampir setahun pembangkang memerentah. Banyak perkara yang dijanjikan kini hanya tinggal janji.

Kini mereka bercakap lagi, kali ini memberikan penerangan mengenai mengapa mereka tidak dapat tunaikan janji mereka. Rakyat yang mengundi mereka kerana mereka mengimpikan janji yang telah ditaburkan oleh pembangkang akan bertukar menjadi satu realiti. Namun mereka terperangkap kini dalam satu mainan janji-janji fantasi pembangkang yang telah pun mereka nobatkan sebagai kerajaan.

Terus terang, apakah kelebihan kerajaan pembangkang yang rakyat negeri Selangor, Perak, Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan kecapi sekarang setelah hampir setahun kerajaan pembangkang memerentah. Apakah rakyat Selangor kini mendapat sesuatau yang paling istimewa dari kerajaan pembangkang setelah setahun mereka merentah negeri Selangor? Apakah kehidupan mereka lebih baik dari dahulu ketika kerajaan negeri Selangor diperentah oleh BN? Apa yang kita kecapi di Selangor adalah alasan demi alasan, penafian demi penafian, kontreversi demi kontreversi setiap hari.

Manakah idea-idea dan perancangan yang terbaik Menteri Besar Selangor untuk rakyat negeri ini. Manakah kenikmatan yang mereka berikan setelah rakyat memilih mereka menjadi kerajaan. Pas hilang taring, PKR buntu tidak dapat mencari hala, DAP bertambah garang dan sombong. Kalau setakat projek pembaikan babi, penukaran Perdana Ke Camry yang jadi banggaan kerajaan Selangor dan kilang arak masih tersegam di Petalaing Jaya, ini bukanlah satu kejaayan rakyat. Ini adalah kejayaan pemimpin DAP dan EXCO Kerajaan Selangor. Tidak langsung ada perbezaan yang dapat kita nikmati malahan keadaan bertambah menjadi teruk lagi dengan perpecahan antara pemimpin pakatan ini yang kini nampak bertambah serious.

Kaum India sudah mula mempertikaikan kewibawaan Kahlid Ibrahim, Menteri Besar Selangor. Selangor Perak dan negeri bawah pemerantah Pakatan Rakyat adalah model sekiranya 916 tercapai. Inilah yang terbaik yang Anwar boleh lakukan kepada rakyat Malaysia. Jika Selangor yang mahu dijadikan roll model untuk kerajaan baru Malaysia, eloklah kita tanamkan saja mimpi-mimpi indah kita. Anwar gagal untuk memajukan negeri -negeri bawah pemerentahan Pakatan Rakyat, macam mana mahu perentah Malaysia. Fikirkan lah…………

No comments:

Post a Comment